Call Us: +604-9284641 Universiti Utara Malaysia
PACE

SARJANA SAINS (PENGAJIAN PERNIAGAAN ISLAM)

MBIS

Pengambilan

Januari, Mei, September

Tempoh

2 Tahun

Kelas

4 Kelas per Semester

Mod

Separuh Masa

Tahap Pendidikan

Sarjana

Sarjana Sains (Pengajian Perniagaan Islam) MBIS

Program ini bertujuan untuk melahirkan pemimpin perniagaan dengan nilai-nilai Islam yang mampu menyumbang kepada pengembangan perniagaan berasaskan Syariah. Sepanjang program ini pelajar akan didedahkan dengan konsep, prinsip dan etika Islam dalam menyelesaikan masalah pengurusan perniagaan yang dihadapi oleh ummah dalam mewujudkan kesejahteraan dan kesejahteraan global.

HASIL PEMBELAJARAN PROGRAM
Setelah tamat program, para pelajar diharapkan dapat:
  1. Memperoleh prinsip teori maju dalam kajian perniagaan Islam untuk menilai masalah perniagaan dengan menggunakan penyelesaian yang mematuhi Syariah,
  2. Mengembangkan kemahiran analitik dan kemampuan mereka untuk membuat penilaian etika Islam untuk menyelesaikan pelbagai masalah perniagaan,
  3. Memiliki pandangan dunia dan epistemologi dalam menjalankan penyelidikan dalam bidang pengajian perniagaan Islam.
KELAS
  • Kelas pada hari minggu sahaja.
  • 4 kelas per semester.
  • 2 Tahun.
CADANGAN PENGAMBILAN KURSUS MENGIKUT SEMESTER
SemesterKodProgramKredit
1BIMM5013Management and Organisation from Islamic Perspective3
BIEE5013Islamic Economics3
2BISS5033Deduction Methods and Maqasid Shariah for Business3
BIFF5063Islamic Financial Market, Instruments and Institutions3
3BPMN6073Research Methods for Islamic Business Studies3
BIMM5063Human Resource Management from Islamic Perspective3
4BIMM5033Decision Making and Syura in Organization3
BIMM5043Entrepreneurship from Islamic Perspective3
5BWSS5023Islamic Financial Contracts & Maxim3
BIMM5023Leadership Theories and Leadership in Islam3
6BPMZ6912Research Paper12

**Subjek akan berbeza untuk kursus pengkhususan
SYARAT
 
Pemohon untuk Sarjana Pengajian Perniagaan Islam (MIBS) dengan kerja kursus mesti mempunyai:
  • Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Utara Malaysia atau institusi pengajian tinggi lain yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan PNGK sekurang-kurangnya 2.75; atau
  • Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Utara Malaysia atau institusi pengajian tinggi lain yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan PNGK kurang daripada 2.75 dan mempunyai sekurang-kurangnya lima (5) tahun pengalaman kerja yang relevan dapat dipertimbangkan, tertakluk kepada wawancara oleh Jawatankuasa Pascasiswazah; atau
  • Diploma dari mana-mana institusi pengajian tinggi yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan sekurang-kurangnya sepuluh (10) tahun pengalaman kerja yang relevan, 35 tahun ke atas dan lulus penilaian APEL (tahap 7); dan
  • Memenuhi syarat berbahasa Inggeris seperti yang ditetapkan oleh Senat Universiti.

YuranSemenanjung (RM)Sabah/Sarawak (RM)
Proses150150
Pendaftaran600600
Servis (Setiap Semester)150150
Tusyen (per jam kredit)500550

PENYERAHAN BORANG PERMOHONAN
Setiap permohonan hendaklah disertakan dengan yuran proses sebanyak rm150. Borang permohonan yang lengkap hendaklah dikemukakan dengan dokumen berikut:
  1. Bukti pembayaran yuran pemprosesan sebanyak RM150.
  2. Borang permohonan yang lengkap.
  3. Dua (2) keping gambar berukuran pasport dan satu (1) hendaklah dilekatkan diborang permohonan.
  4. Bukti surat pengesahan pengalaman bekerja.
  5. Salinan sijil ijazah yang disahkan/ kelayakan yang setaraf, transkrip akademik penuh, TOEFL/IELTS, dan sijil professional.
  6. Salinan kad pengenalan yang disahkan.
  7. Dua (2) salinan rujukan bagi setiap seorang.
Harap maklum bahawa surat penerimaan akan dihantar melalui email anda. Hanya borang permohonan yang lengkap sahaja akan diproses.
Alamat
PROFESSIONAL AND CONTINUING EDUCATION (PACE)
Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah.
Tel: 04-9284603
Tel/Whatsapp:
Klik untuk Hubungi (Dr. Mawarny)
CARA PEMBAYARAN

Di mana-mana cawangan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dengan menggunakan slip bayaran bil. Di ruangan penerima bayaran kepada hendaklah diisi nama Uniutama Consultancy and Education.

Nombor akaun – 02093010007784.

Sekiranya tiada cawangan bank islam berdekatan dengan anda, bayaran boleh dibuat melalui kiriman wang pos. Sila kosongkan ruangan “bayaran kepada”.

PENDAFTARAN

BilPerkaraTarikh AkhirCatatan
1.Pendaftaran pelajar baharu20/7 – 24/7/2022
(Pelajar boleh mendaftar pada bila-bila masa dalam tempoh ini tetapi digalakkan membuat pendaftaran awal)
Pendaftaran secara dalam talian di aras.uecsb.com.my
2.Pendaftaran Kursus Secara Online11/7 – 10/9/2022Pelajar diwajibkan membuat pendaftaran kursus melalui portal UUM.
portal.uum.edu.my
3.Pembelajaran dan pengajaranTarikh pertemuan kelas
Pertemuan 1 (22/7 – 23/7/2022
23/7 – 24/7/2022)
Pertemuan 2 (26/8 – 27/8/2022
27/8 – 28/8/2022)
Pertemuan 3 (23/9 – 24/9/2022
24/9 – 25/9/2022)
Pertemuan 4 (14/10 – 15/10/2022
15/10 – 16/10/2022)
  • Kuliah akan dijalankan menggunakanAplikasi Webex.
  • Maklumat kuliah pertemuan pertama boleh didapati melalui pautan aras.uecsb.com.my
    Username: pelajar
    password: pace2022
    Peranan: online learning

  • Perancangan Akademik, kuiz, tugasan, peperiksaan dan nota boleh diperolehi melalui UUM Online Learning PACE di pautan
    learning-pace.uum.edu.my
  • 4.Penangguhan PengajianPermohonan perlu dibuat sebelum 13/11/2022
  • Penangguhan pengajian sebelum 10/9/2022 – yuran pengajian tidak dikenakan dan baki bayaran yuran akan dibawa ke semester hadapan.
  • Penangguhan bermula 11/9/2022, yuran pengajian akan dikenakan.
  • Yuran perkhidmatan (RM83) dan yuran pendaftaran (RM300 bagi pelajar baharu) tetap akan dikenakan walaupun penangguhan dibuat.
  • 5.Tarik Diri KursusTempoh permohonan 11/9 – 30/10/2022
  • Pelajar perlu memastikan jumlah jam kredit yang tinggal selepas Tarik Diri tidak kurang dari 5 jam kredit.
  • Yuran kursus tersebut tetap dikenakan.
  • 6.BerhentiPermohonan perlu dibuat sebelum 13/11/2022
  • Permohonan berhenti pengajian bermula 11/9/2022,, yuran pengajian tetap akan dikenakan.
  • Yuran perkhidmatan (RM83) dan yuran pendaftaran (RM300 bagi pelajar baharu) tetap akan dikenakan walaupun pelajar berhenti pengajian.
  • 7.Cetak Surat Pendaftaran pelajar lama11/7 – 25/9/2022Cetakan boleh dibuat dengan melayari portal komuniti pelajar masing-masing : portal.uum.edu.my
     

    PEPERIKSAAN

    Bil.PerkaraTarikh AkhirCatatan
    Peperiksaan akhir14/11 – 21/11/2022Peperiksaan Akhir dijalankan dalam talian melalui UUM Online Learning PACE (UUMOL PACE) : learning-pace.uum.edu.my
    1.Semak Semula Kursus (Peperiksaan)Tidak melebihi 2 minggu selepas keputusan peperiksaan diumumkan.Bayaran Semak Semula Kursus- RM75.00/kursus
    2.Permohonan Peperiksaan Pertengahan Semester GantianTarikh akhir permohonan
    2/10/2022
  • pelajar yang tidak dapat hadir Peperiksaan Pertengahan Semester disebabkan oleh alasan sakit dan lain-lain hendaklah mengemukakan surat/dokumen sokongan asal semasa permohonan dibuat.
  • 3.Permohonan Peperiksaan Akhir GantianTarikh akhir permohonan
    28/11/2022
  • pelajar yang tidak dapat hadir Peperiksaan Akhir disebabkan oleh alasan sakit dan lain-lain hendaklah mengemukakan surat/dokumen sokongan asal semasa permohonan dibuat.
  • 4.Tidak Hadir Peperiksaan AkhirPelajar yang gagal menduduki peperiksaan akhir akan mendapat Gred F bagi kursus yang berkenaan.
    5.Penilaian kursus (Ecevas) dan Cetak Slip Peperiksaan AkhirBermula Pertemuan Keempat sehingga tarikh akhir Peperiksaan Akhir
    21/11/2022
    Semua pelajar dikehendaki mengisi penilan kursus (Ecevas) dan DIWAJIBKAN mencetak slip peperiksaan lebih awal dalam portal komuniti pelajar masing-masing :
    portal.uum.edu.my
    6.Tugasan kursus
  • Sebarang masalah berkaitan dengan tugasan adalah mengikut budi bicara pensyarah berkenaan.
  • Tugasan kursus hendaklah diserahkan terus kepada pensyarah berkenaan.
  •  

    LAIN-LAIN PERKARA

    Bil.PerkaraTarikh AkhirCatatan
    1.Pembayaran Yuran Pengajian dan lain-lain yuran19/8/2020• Pelajar baru diwajibkan membayar yuran pendaftaran sebanyak RM383.00 sebelum mendaftar.
    • Yuran pengajian boleh dibayar sebelum pendaftaran atau secara ansuran dalam tempoh semester tersebut.
    • Tarikh akhir bayaran adalah pada 19/8/2020
    2.Tugasan kursus• Sebarang masalah berkaitan dengan tugasan kursus adalah mengikut atas budi bicara pensyarah.
    • Tugasan kursus hendaklah diserahkan terus kepada pensyarah berkenaan.
    HASIL PEMBELAJARAN PROGRAM
    Setelah tamat program, para pelajar diharapkan dapat:
    1. Memperoleh prinsip teori maju dalam kajian perniagaan Islam untuk menilai masalah perniagaan dengan menggunakan penyelesaian yang mematuhi Syariah,
    2. Mengembangkan kemahiran analitik dan kemampuan mereka untuk membuat penilaian etika Islam untuk menyelesaikan pelbagai masalah perniagaan,
    3. Memiliki pandangan dunia dan epistemologi dalam menjalankan penyelidikan dalam bidang pengajian perniagaan Islam.
    KELAS
    • Kelas pada hari minggu sahaja.
    • 4 kelas per semester.
    • 2 Tahun.
    CADANGAN PENGAMBILAN KURSUS MENGIKUT SEMESTER
    SemesterKodProgramKredit
    1BIMM5013Management and Organisation from Islamic Perspective3
    BIEE5013Islamic Economics3
    2BISS5033Deduction Methods and Maqasid Shariah for Business3
    BIFF5063Islamic Financial Market, Instruments and Institutions3
    3BPMN6073Research Methods for Islamic Business Studies3
    BIMM5063Human Resource Management from Islamic Perspective3
    4BIMM5033Decision Making and Syura in Organization3
    BIMM5043Entrepreneurship from Islamic Perspective3
    5BWSS5023Islamic Financial Contracts & Maxim3
    BIMM5023Leadership Theories and Leadership in Islam3
    6BPMZ6912Research Paper12

    **Subjek akan berbeza untuk kursus pengkhususan
    SYARAT
    Pemohon untuk Sarjana Pengajian Perniagaan Islam (MIBS) dengan kerja kursus mesti mempunyai:
    • Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Utara Malaysia atau institusi pengajian tinggi lain yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan PNGK sekurang-kurangnya 2.75; atau
    • Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Utara Malaysia atau institusi pengajian tinggi lain yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan PNGK kurang daripada 2.75 dan mempunyai sekurang-kurangnya lima (5) tahun pengalaman kerja yang relevan dapat dipertimbangkan, tertakluk kepada wawancara oleh Jawatankuasa Pascasiswazah; atau
    • Diploma dari mana-mana institusi pengajian tinggi yang diiktiraf oleh Senat Universiti dengan sekurang-kurangnya sepuluh (10) tahun pengalaman kerja yang relevan, 35 tahun ke atas dan lulus penilaian APEL (tahap 7); dan
    • Memenuhi syarat berbahasa Inggeris seperti yang ditetapkan oleh Senat Universiti.

    YuranSemenanjung (RM)Sabah/Sarawak (RM)
    Proses150150
    Pendaftaran600600
    Servis (Setiap Semester)150150
    Tusyen (per jam kredit)500550

    PENYERAHAN BORANG PERMOHONAN
    Setiap permohonan hendaklah disertakan dengan yuran proses sebanyak rm150. Borang permohonan yang lengkap hendaklah dikemukakan dengan dokumen berikut:
    1. Bukti pembayaran yuran pemprosesan sebanyak RM150.
    2. Borang permohonan yang lengkap.
    3. Dua (2) keping gambar berukuran pasport dan satu (1) hendaklah dilekatkan diborang permohonan.
    4. Bukti surat pengesahan pengalaman bekerja.
    5. Salinan sijil ijazah yang disahkan/ kelayakan yang setaraf, transkrip akademik penuh, TOEFL/IELTS, dan sijil professional.
    6. Salinan kad pengenalan yang disahkan.
    7. Dua (2) salinan rujukan bagi setiap seorang.
    Harap maklum bahawa surat penerimaan akan dihantar melalui email anda. Hanya borang permohonan yang lengkap sahaja akan diproses.
    Alamat
    PROFESSIONAL AND CONTINUING EDUCATION (PACE)
    Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah.
    Tel: 04-9284603
    Tel/Whatsapp:
    Klik untuk Hubungi (Dr. Mawarny)
    CARA PEMBAYARAN

    Di mana-mana cawangan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dengan menggunakan slip bayaran bil. Di ruangan penerima bayaran kepada hendaklah diisi nama Uniutama Consultancy and Education.

    Nombor akaun – 02093010007784.

    Sekiranya tiada cawangan bank islam berdekatan dengan anda, bayaran boleh dibuat melalui kiriman wang pos. Sila kosongkan ruangan “bayaran kepada”.

    PENDAFTARAN

    BilPerkaraTarikh AkhirCatatan
    1.Pendaftaran pelajar baharu20/7 – 24/7/2022
    (Pelajar boleh mendaftar pada bila-bila masa dalam tempoh ini tetapi digalakkan membuat pendaftaran awal)
    Pendaftaran secara dalam talian di aras.uecsb.com.my
    2.Pendaftaran Kursus Secara Online11/7 – 10/9/2022Pelajar diwajibkan membuat pendaftaran kursus melalui portal UUM.
    portal.uum.edu.my
    3.Pembelajaran dan pengajaranTarikh pertemuan kelas
    Pertemuan 1 (22/7 – 23/7/2022
    23/7 – 24/7/2022)
    Pertemuan 2 (26/8 – 27/8/2022
    27/8 – 28/8/2022)
    Pertemuan 3 (23/9 – 24/9/2022
    24/9 – 25/9/2022)
    Pertemuan 4 (14/10 – 15/10/2022
    15/10 – 16/10/2022)
  • Kuliah akan dijalankan menggunakanAplikasi Webex.
  • Maklumat kuliah pertemuan pertama boleh didapati melalui pautan aras.uecsb.com.my
    Username: pelajar
    password: pace2022
    Peranan: online learning

  • Perancangan Akademik, kuiz, tugasan, peperiksaan dan nota boleh diperolehi melalui UUM Online Learning PACE di pautan
    learning-pace.uum.edu.my
  • 4.Penangguhan PengajianPermohonan perlu dibuat sebelum 13/11/2022
  • Penangguhan pengajian sebelum 10/9/2022 – yuran pengajian tidak dikenakan dan baki bayaran yuran akan dibawa ke semester hadapan.
  • Penangguhan bermula 11/9/2022, yuran pengajian akan dikenakan.
  • Yuran perkhidmatan (RM83) dan yuran pendaftaran (RM300 bagi pelajar baharu) tetap akan dikenakan walaupun penangguhan dibuat.
  • 5.Tarik Diri KursusTempoh permohonan 11/9 – 30/10/2022
  • Pelajar perlu memastikan jumlah jam kredit yang tinggal selepas Tarik Diri tidak kurang dari 5 jam kredit.
  • Yuran kursus tersebut tetap dikenakan.
  • 6.BerhentiPermohonan perlu dibuat sebelum 13/11/2022
  • Permohonan berhenti pengajian bermula 11/9/2022,, yuran pengajian tetap akan dikenakan.
  • Yuran perkhidmatan (RM83) dan yuran pendaftaran (RM300 bagi pelajar baharu) tetap akan dikenakan walaupun pelajar berhenti pengajian.
  • 7.Cetak Surat Pendaftaran pelajar lama11/7 – 25/9/2022Cetakan boleh dibuat dengan melayari portal komuniti pelajar masing-masing : portal.uum.edu.my
     

    PEPERIKSAAN

    Bil.PerkaraTarikh AkhirCatatan
    Peperiksaan akhir14/11 – 21/11/2022Peperiksaan Akhir dijalankan dalam talian melalui UUM Online Learning PACE (UUMOL PACE) : learning-pace.uum.edu.my
    1.Semak Semula Kursus (Peperiksaan)Tidak melebihi 2 minggu selepas keputusan peperiksaan diumumkan.Bayaran Semak Semula Kursus- RM75.00/kursus
    2.Permohonan Peperiksaan Pertengahan Semester GantianTarikh akhir permohonan
    2/10/2022
  • pelajar yang tidak dapat hadir Peperiksaan Pertengahan Semester disebabkan oleh alasan sakit dan lain-lain hendaklah mengemukakan surat/dokumen sokongan asal semasa permohonan dibuat.
  • 3.Permohonan Peperiksaan Akhir GantianTarikh akhir permohonan
    28/11/2022
  • pelajar yang tidak dapat hadir Peperiksaan Akhir disebabkan oleh alasan sakit dan lain-lain hendaklah mengemukakan surat/dokumen sokongan asal semasa permohonan dibuat.
  • 4.Tidak Hadir Peperiksaan AkhirPelajar yang gagal menduduki peperiksaan akhir akan mendapat Gred F bagi kursus yang berkenaan.
    5.Penilaian kursus (Ecevas) dan Cetak Slip Peperiksaan AkhirBermula Pertemuan Keempat sehingga tarikh akhir Peperiksaan Akhir
    21/11/2022
    Semua pelajar dikehendaki mengisi penilan kursus (Ecevas) dan DIWAJIBKAN mencetak slip peperiksaan lebih awal dalam portal komuniti pelajar masing-masing :
    portal.uum.edu.my
    6.Tugasan kursus
  • Sebarang masalah berkaitan dengan tugasan adalah mengikut budi bicara pensyarah berkenaan.
  • Tugasan kursus hendaklah diserahkan terus kepada pensyarah berkenaan.
  •  

    LAIN-LAIN PERKARA

    Bil.PerkaraTarikh AkhirCatatan
    1.Pembayaran Yuran Pengajian dan lain-lain yuran19/8/2020• Pelajar baru diwajibkan membayar yuran pendaftaran sebanyak RM383.00 sebelum mendaftar.
    • Yuran pengajian boleh dibayar sebelum pendaftaran atau secara ansuran dalam tempoh semester tersebut.
    • Tarikh akhir bayaran adalah pada 19/8/2020
    2.Tugasan kursus• Sebarang masalah berkaitan dengan tugasan kursus adalah mengikut atas budi bicara pensyarah.
    • Tugasan kursus hendaklah diserahkan terus kepada pensyarah berkenaan.

    PENDAFTARAN ONLINE

    Sertai kami untuk pengajian secara SEPARUH MASA Pasca Siswazah